Selasa, 23 September 2008

ramadhan dulu - dulu vs ramadhan le ning

Ramadhan yang kian sampai ke penghujungnya mengimbau kenangan zaman kanak- kanak di kampung. Cukup berbeza dengan kanak2 sekarang. Betapa tidak,malam -malam terakhir begini kami keluar beramai bermain sorok -sorok, berlari sekeliling kampung meredah gelap...masa tu bekalan letrik xder lagi.Hanya jamung yang dibuat dari daun kelapa di pacak di halaman rumah menjadi penyuluh.
Di situ kami main 'tebah tebuan'Kadang- kadang kami bermain hingga larut malam tanpa rasa takut menyorok di celah-celah pokok mahupun semak-samun.Mak bapak pun x kisah....masa tu xder nak bimbang pasai jenayah seperti yg berlaku macam-macam pada kanak-kanak hari ni.Nak takut kat hantu..hantu dah kena rantai..hehhe.
Pendek kata suasana kampung suasana cukup happening sekali. Itulah yang mengakrab hubungan zaman kanak-kanak kami.Nak tengok tv masa tu amatlah susah.Seingat aku la,hanya sebuah rumah je yang memiliki televisyen. Bila tiba malam raya pulak lagi meriah dengan golongan bapa bakar lemang, ibu2 pulak masak nasi dagang,ketupat dan macam2 juadah untuk esok.
Orang sekarang malam raya banyak habis depan tv jer sebab segalanya main beli atau tempah jer.Dah mals nak penat2 masak tapi masih ada yang mengekalkan tradisi lama yang menjadi asas kepada keharmonian keluarga dan juga masyarakat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan