Ahad, 17 Jun 2007

ULUL ALBAB

BERAPA banyakkah Rasulullah SAW menjelaskan maksud al-Quran kepada sahabat Baginda? Adakah Baginda menjelaskan semuanya seperti mana Baginda menyampaikan semua ayat itu atau hanya sebahagian kecil dan tidak menyeluruh?

Jawapan pada pertanyaan di atas iaitu ada berpendapat termasuk Ibn Taimiyyah bahawa Baginda menjelaskan semua makna al-Quran kepada sahabat sehingga tidak ada tertinggal seperti Baginda menyampaikan semua lafaz ayat al-Quran.

Bagaimanapun, pendapat kedua menyatakan bahawa Baginda tidak menjelaskan seluruh makna al-Quran, tetapi hanya sebahagian kecil yang diperlukan untuk umat manusia secara amnya. Pendapat kedua ini adalah pendapat al-Khubi, al-Suyuti dan lain-lain.

Kita tidak akan membincangkan hujah dan dalil kedua-dua pendapat terbabit tetapi kita boleh mencari jalan tengah di antara kedua-dua pendapat itu. Muhammad Hussein Al-Zahabi dalam kitabnya al-Tafsir waal-Mufassirun yang juga karya ilmiah untuk mendapatkan gelaran profesor di Universiti al-Azhar pada 1946 menyatakan: “Sesungguhnya Rasulullah SAW menjelaskan banyak makna al-Quran kepada sahabat seperti disahkan kitab hadis yang sahih tetapi tidak menjelaskan semua maknanya kerana ada sebahagian makna al-Quran hanya Allah SWT mengetahuinya; ada yang boleh diketahui ulama; ada juga maknanya yang boleh dengan mudah difahami orang Arab kerana berbahasa Arab; dan ada juga makna al-Quran yang mesti diketahui oleh setiap manusia kerana bahasanya yang jelas sebagaimana dikatakan oleh Ibn Abbas dalam riwayat Ibn Jarir:

Tafsir mempunyai empat jenis: jenis yang khusus diketahui orang Arab; tafsir yang mesti diketahui oleh setiap orang; tafsir yang diketahui oleh ulama; dan tafsir yang hanya diketahui oleh Allah SWT saja.

Secara logik, Rasulullah SAW sememangnya tidak perlu menjelaskan ayat-ayat al-Quran yang sudah diketahui maknanya oleh orang Arab kerana al-Quran diturunkan dengan menggunakan bahasa mereka seperti nama buah dan haiwan. Baginda juga tidak perlu menjelaskan ayat-ayat al-Quran yang pengertiannya boleh difahami secara mudah, tidak memerlukan apapun penjelasan oleh seseorang seperti bilangan, arah Barat dan arah Timur.

Baginda juga tidak menjelaskan makna ayat-ayat al-Quran yang hanya diketahui oleh Allah SWT seperti bila terjadinya hari kiamat dan hakikat nyawa. Bagaimanapun, Baginda hanya menjelaskan kepada sahabat sebahagian perkara ghaib yang dibenarkan Allah SWT untuk disampaikan dan juga perkara yang diketahui ulama menerusi ijtihad mereka seperti menjelaskan ayat-ayat al-Quran yang kabur maknanya, mengkhususkan yang umum dan menyelesaikan kemusykilannya. Jika kita mengatakan bahawa Baginda menjelaskan semua makna al-Quran kepada sahabat sudah pasti kita tidak akan menjumpai perbezaan tafsiran di kalangan mereka. Justeru, sebaliknya, kita mendapati dalam khazanah ilmu Islam perbezaan tafsiran oleh mereka mengenai satu-satu ayat.

Jika tafsir demikian adanya, dalam kategori terakhir ini yakni tafsir yang diketahui ulama menurut kajian ulama tafsir terdahulu dan terkemudian bahkan terbaru pun mempunyai beberapa cara tafsiran. Persoalannya, adakah mereka mentafsir al-Quran dengan akal atau mentafsirkannya menerusi syarak dengan pengertian bahawa mereka memahami al-Quran hanya dengan akal dan tidak memerlukan syarak atau sebaliknya mereka dalam mentafsir al-Quran memerlukan pendekatan syarak yakni dalil-dalilnya sedangkan akal hanya sebagai alat?

Sebagai contoh, dalam mentafsir lafaz ‘jin’ dalam al-Quran, jika kita mentafsirkannya hanya menggunakan akal, maka kita akan berpendapat seperti yang difahami oleh golongan Mutazilah yang tidak mempercayai kewujudan ‘jin’ kerana ia tidak masuk akal. Termasuk dalam golongan ini adalah aliran tafsir Muhammad Abduh yang melihat faktor bahasa hanya dilengkapkan perbahasannya selagi ada kaitan makna tafsiran dengan kata yang ditafsirkan, sedangkan yang berkaitan dengan sesuatu yang tidak difahami akal maka akan ditakwil agar sesuai dengan fahamannya tanpa merujuk kepada dalil-dalil syarak.

Oleh itu, kata ‘jin’ yang bererti sesuatu yang tertutup, ditafsirkan oleh muridnya, Rasyid Ridha sebagai kuman yang tertutup (tidak terlihat oleh pandangan mata). Pendapat ini mirip dengan pendapat Binti al-Syati, Aisyah Abdul Rahman yang secara tegas menyatakan pengertian perkataan ‘jin’ tidak semestinya difahami terbatas pada apa yang biasa difahami mengenai makhluk halus yang terlihat pada saat seseorang ketakutan pada waktu malam atau dalam ilusinya. Bagaimanapun, pengertiannya mencakupi segala jenis bukan manusia yang hidup dalam alam yang tidak terlihat, tidak terjangkau, dan berada di luar alam manusia. (Rujuk Kebebasan dan Pembatasan dalam Tafsir?) Sebaliknya, bagi yang menggunakan dalil-dalil syarak dalam mentafsir perkataan ‘jin’ ia akan difahami sebagaimana ditegaskan dalil syarak yakni al-Quran dan hadis iaitu makhluk yang dicipta oleh Allah daripada api. Mereka tidak menyerahkan sepenuhnya kepada akal tetapi menjadikan akal sebagai alat untuk memahami al-Quran.

Perbezaan di kalangan ulama Islam seperti dalam kategori di atas sudah wujud dari awal sejarah kemunculan Islam. Perbezaan antara tafsir yang wujud pada zaman Rasulullah dan sesudahnya adalah pada zaman nabi penjelasan langsung dibuat oleh Baginda seperti disebut al-Quran dalam ayatnya yang bermaksud: ...dan Kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkannya. (Surah al-Nahl: 44) dan dijelaskan dalam hadis Nabi yang bermaksud: Sesungguhnya diberikan kepadaku al-Quran dan yang serupa dengannya (yakni hadis). (Hadis riwayat Abu Daud) Apabila kita menggunakan akal kita saja dalam memahami al-Quran dengan tanpa merujuk kepada dalil-dalil syarak sudah tentu ajaran Islam tidak seindah dan sempurna yang ada sekarang.

Sebagai contoh ketika kita membaca terjemahan ayat dirikanlah sembahyang kemudian maknanya diserahkan kepada akal dan menidakkan syarak maka setiap orang akan sembahyang setakat pemahamannya tanpa ada takbir, membaca surah al-Fatihah, rukuk, sujud, duduk tasyahhud dan taslim seperti diajarkan al-Sunnah. Jika demikian yang terjadi maka akan hancur dan porak peranda Islam kerana masing-masing akal akan menganggap dialah yang paling benar. Di sinilah rahsia keunikan ucapan imam ulama tafsir, Makhul yang menyatakan: “al-Quran lebih memerlukan al-Sunnah daripada al-Sunnah memerlukan al-Quran. (Lihat al-Qurtubi, al-Jami, I/39) Oleh itu, kedudukan al-Sunnah adalah sangat penting dalam Islam kerana di telapak tangannya kesempurnaan ajaran Islam.

Syaitan sebagai musuh anak Adam yang ditetapkan Allah SWT sejak dulu lagi cuba menyesatkan mereka. Penyesatan berkenaan mempunyai kepelbagaian termasuk dalam menanamkan pendapat dan fikiran pada diri manusia agar mereka menggunakan akal saja dalam memahami al-Quran dan tidak perlu kepada dalil-dalil syarak yang lain sehingga mereka akan sesat dan menyesatkan. Ibn al-Qayyim berkata: “Hendaklah anda tahu bahawa iblis yang sungguh sedaya upaya untuk membelit manusia, dosanya yang pertama sekali ialah kekeliruannya terhadap perintah (Allah SWT), sehingga membelakangkan perintah yang sudah jelas menyuruhnya bersujud (kepada Adam), lalu ia mula membandingkan dalam hal asal kejadiannya dengan manusia, lalu dia berkata: "Engkau (Tuhan) menjadikan aku daripada api sedangkan Engkau menjadikan dia (Adam) daripada tanah.” (Shad: 76) Ibn al-Qayyim menambah: “Ketahuilah bahawa apabila anak Adam diciptakan, dilengkapkan padanya hawa nafsu dan syahwat untuk dia menikmati apa yang mendatangkan manfaat bagi dirinya. Dan diletakkan pula padanya sifat marah untuk menolak apa yang bakal mengganggunya. Kemudian dia diberikan akal sebagai pendidik dirinya, menyuruhnya berlaku adil dalam urusan apa yang mesti diambil dan apa yang mesti ditinggalkan.

Kemudian diciptakan syaitan baginya untuk menghasutnya tanpa tersekat-sekat dalam urusan apa yang diambilnya dan apa yang ditinggalkannya. Maka yang wajib atas orang yang berakal waras menjaga diri daripada musuh yang menyatakan permusuhannya dari zaman Nabi Adam AS. Musuh ini menghabiskan semua umurnya dan sedaya upaya dalam hal merosakkan semua urusan anak-anak Adam. Allah Taala juga memerintah Bani Adam supaya berhati-hati daripada hasutan syaitan, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: "Awas, jangan kamu mengikut langkah-langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Sesungguhnya syaitan itu menyuruh kamu berbuat buruk dan keji (zina), dan supaya kamu mengatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu sendiri tiada mengetahui." (Surah al-Baqarah: 168-169).

Allah SWT berfirman lagi yang bermaksud: "Syaitan itu sentiasa menjanjikan kamu kemiskinan dan menyuruh kamu melakukan perbuatan keji." (Surah al-Baqarah: 268) dan firman-Nya lagi bermaksud: "Syaitan itu mahu menyesatkan mereka sejauh-jauh kesesatan." (Surah al-Nisa': 60) dan juga firman-Nya bermaksud: "Yang sebenarnya syaitan itu hendak menimbulkan permusuhan dan benci-membenci di antara kamu dalam hal minuman keras dan bermain judi, dan menghalang kamu daripada mengingati Allah dan mengerjakan solat, apakah masih kamu tidak mahu berhenti?" (Surah al-Maidah: 91).

Dengan menggunakan akal saja dalam mentafsir al-Quran maka terbuka luas perangkap syaitan kepada manusia. Salah satu fenomena tafsiran menggunakan akal saja adalah mentafsir al-Quran menerusi terjemahan ayat-ayat al-Quran tanpa merujuk kepada bahasa asalnya yakni bahasa Arab kerana menurut mereka, terjemahan al-Quran sudah memadai untuk memahami Islam sebenar. Jika ini yang terjadi maka janji Rasulullah dalam hadis mashur yang bermaksud: “Jika sesuatu perkara itu diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggulah suatu kehancuran akan berlaku ke atas kamu”. Itulah yang berlaku pada sesetengah golongan umat yang menjauhi ahli pentafsir al-Quran. Wallahu alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan